From Adelaide via outback's Stuart Highway to Alice Springs!

19 februari 2016 - Alice Springs, Australië

Flinders Range.

Vanaf Adelaide merkten we direct wat de gevolgen waren van de trip naar het binnenland. De temperatuur steeg al snel naar 40-43 graden, er is geen bereik met de telefoon en de vliegenplaag was ongekend! gelukkig hadden we een vliegennet gekocht, anders was het een helse opgave geworden om te camperen. Na een nacht in Port Augusta begon het avontuur met een bezoek aan de Flinders Range. Een korte wandeling van +/- 1/2 uur richting een mooi uitkijk punt was het begin. De warmte en nog geen flynet tot onze beschikking maakte deze trip lastig maar leerzaam. Hier heb ik ondanks de hitte en de vliegen ontzettend genoten van de natuur, vele wildlife en de rust. Het bleek niet mogelijk direct door te rijden naar Marla, waardoor we terugkeerde naar Port Augusta. Hier hebben we nog een extra nacht door gebracht op een BIG4 camping, voor het zelfde geld hadden we hier een veeeeel luxere camping! Time to get some sleep..

Cooper Pedy.
De eerste kilometers van leegte zitten erop, honderden kilometers recht door, snelheid 110 - 120 met minuten tot uren lang geen tegenliggers is zwaar en vermoeidend. Enkel lag er met regelmaat een aangereden kangoeroe of rund langs de weg, zo nu en dan werd er nog aan het aangereden wild gepeuzeld door enkele "kraaien" of een arend. Gelukkig zagen we de arend op tijd zitten want met een spanwijdte van 1,5 meter duurde het toch langer voor dat hij goed en wel in de lucht hing dan we dachten, indrukwekkend was het wel! Daar zijn we dan, mijnwerkersdorp Cooper Pedy!

Next day.
Uuaaargh, goedemorgen! Nog even goed uitstrekken en hop de tent uit! Het is al zo'n 32 graden om 9 uur s'morgens, tijd om Cooper Pedy te verkennen! Cooper Pedy is een oud mijn werkers dorpje waarin de Engelsen vele aboriginals hebben verdreven om zo hun "Opal mines" te kunnen openen. Het is een dorpje met een grote schaarste aan water. Het is droog en ziet er op het eerste oog vervallen uit. Dan nadert het einde van de middag en het leven komt op gang. Vele locals gaan boodschappen doen, eten of een biertje drinken in de ondergrondse bar van het Underground Hotel.

Next stop: Road House Erldunda.

Just 250 kilometers to go before we arrive at Uluru, Ayers Rock and the Olga's! Goddamn, what a heat and an annoying flies! Hope it will be over soon but at this moment I'm more looking forward to the Ayer Rock!

Finally there: Ayers Rocks, The Olga's, Kings Canyon.
Let the pictures tell the story...

After we did some good sightseeing is was time to hit the road again (just a day later). Final stop: Alice Springs.

Alice Springs.
Ineens ligt het er, 10 minuten geleden reed je nog door de rode woestijn, even later zit je in de stad! Of ja, het is natuurlijk niet wat je van een stad zou verwachten. Toch is het een bruisende omgeving waar veel mensen wonen en werken. Alex en Robbert rijden na 2 dagen uitgerust te hebben terug richting Adelaide, ik blijf achter in Alice Springs, maandag 22-02-2016 vlieg ik richting de east coast, Cairns!